CALCULANT EL PATRIMONI
Hola, sóc Vicent
Sales, alumne del IX curs de capacitació de la UMH. Visc a Riola, una xicoteta
localitat de la Ribera Baixa. Vaig estudiar Arquitectura i Arquitectura
Tècnica, i actualment sóc professor de secundària a
Catalunya.
La meua unitat didàctica realitzada és
de l'assignatura de matemàtiques, per a un grup de 4t de l'E.S.O.
L’elecció del títol està destinat a intentar captar
l’atenció de l’alumne des d’un primer moment, intentant que des de l’inici la
forma de presentar la U.D. ja siga més atractiva per a ells. Intentem ja amb el
títol donar a entendre que aprendrem uns coneixements amb alguna aplicació
real, més significatius. La intenció per tant amb el títol, és apropar les
ciències acadèmiques als alumnes i la de fer-los veure que mitjançant
d’aquestes poden a més d’aprendre-les, indirectament conèixer un poc més del
patrimoni del nostre poble.
Hem
d’entendre aquesta U.D, com un instrument obert, flexible i en construcció puig
que la realitzem basant-se en uns referents, com són el marc legal, el tipus
d’alumnat, les finalitats educatives o el model docent utilitzat (treball per
projectes, ...) i aquests poden sofrir canvis.
En
aquesta unitat es perfecciona el maneig del llenguatge trigonomètric, que és
important en el procés d’abstracció matemàtic, iniciat en cursos anteriors, i
que serà necessari per a estudiar cursos posteriors, sobretot als alumnes que
han escollit les matemàtiques acadèmiques.
Es
consoliden els coneixements sobre la trigonometria, així com possibles aplicacions
a la vida real i teoremes, que ja s’han estudiat des de 2n d’ESO. S’introdueix
el teorema de l’altura i la resolució d’equacions trigonomètriques senzilles. S’estudia
com es pot mesurar longituds inaccessibles utilitzant la trigonometria i s’introdueix
la trigonometria amb la calculadora i amb el programa informàtic Geogebra. Amb
ella acaba l’estudi de la trigonometria en l’etapa.
En
aquest centre, sempre s’ha tingut la intenció de treballar la llengua
valenciana i fomentar-la tot el màxim possible; És per això, que des de les
diferents assignatures intentem treballar, dintre de la temporització i de les
singularitats de cada departament, aplicant el mètode TILC, és a dir, treballar
íntegrament, la llengua del Valencià, dintre dels continguts específics de
cadascuna de les matèries.
Al
nostre centre estem començant a treballar per projectes cooperatius (en aquesta unitat didàctica es prepara un projecte final on participa l'assignatura de Tecnologia), on alguns dels professors estan capacitats
per donar més d’una assignatura. En la U.D. treballarem les ciències aplicades
enfocades a la vida real, i durant gran part de les sessions aplicarem a més el
mètode TILC, per a treballar a més a més, la llengua del Valencià. A més a més,
utilitzem durant gran part de la U.D. les
TAC per a que els alumnes acostumats a utilitzar les noves Tecnologies per a l’oci
i la comunicació, utilitzen aquestes noves tecnologies també a l’àmbit de l’institut
per a aconseguir la competència digital i amb el principal objectiu de permetre
un aprenentatge més autònom i personalitzat.
Al
mateix temps que nosaltres treballem la unitat didàctica de trigonometria, ens
hem coordinat amb els departaments de Tecnologia i Valencià. Des de la matèria
de tecnologia treballaran els continguts d'escales gràfiques i les eines de
dibuix (escaire, cartabó, transportadors d'angles, compàs,...) i ens han deixat
el taller per a la construcció del goniòmetre o mesurador d’angles.
Al
departament de valencià estan treballant els textos instructius i ens han dit
que si nosaltres reforcem eixos continguts, als alumnes els vindria molt bé.
Per tant, per a enllestir amb una visió TILC el nostre mini projecte,
els alumnes realitzen el visionament d'un vídeo instructiu, realitzen un text
instructiu, repassant les perífrasis d'obligació entre d'altres, i a més a més
fan una exposició oral del projecte a la resta de la classe.
Pel que fa a la competència digital dels nostres alumnes podem afirmar que amb els recursos tecnològics molts problemes els resolem de forma més ràpida i
senzilla, però quan els alumnes siguen conscients que aquestes eines són primordials
en el dia a dia i siguen capaços no tan sols d’utilitzar-les, sinó de saber
utilitzar-les estarem contribuint l’assoliment de la CD; per altra banda quan
utilitzem els mateixos interpretant el que fem, com pot ser la realització de
taules o gràfics amb un full de càlcul, estem contribuint amb la CD.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Nota: solo los miembros de este blog pueden publicar comentarios.